Thursday, June 20, 2013

Aku dan em em..menyampah nak sebut.

Sekarang ni, roomate aku pun dah mula layan Running Man.
Aku?
Masih dengan english movie, bollywood, kadang-kadang tv show. Jauh ketinggalan.
Hero-hero drama Malaya sekarang pun aku tak tau. Orang sembang pasal drama aku blur.
Jauh ketinggalan di era 80-an.

Kadang-kadang aku rasa aku punya citarasa yang lain dari yang lain.
Contohnya, aku tak mudah terikut-ikut dengan fesyen yang bagi aku, aku tak berminat.
Aku juga tak akan berpura-pura aku suka satu-satu lagu hanya sebab ramai yang nyanyi bila ia keluar di corong radio. 

K-pop contohnya. Bukan semua orang dilahirkan minat k-pop.
Ada yang diasuh. Terikut-ikut dengan orang keliling.
Aku fikir, aku tak mudah ikut orang sekliling. Aku senang dengan cara dan pilihan sendiri.
Tapi kadang-kadang aku terfikir.
Betul ke aku ni tak mudah terikut? Aku punya stail sendiri? Yakin?

Pertama: Mungkin aku cuma ego. Taknak sama dengan orang.
Kedua: Mungkin aku prejudis pada lelaki yang tak ada sehelai kumis pun di muka. Sampai aku jijik melihat lelaki korea.
Ketiga: Aku sendiri cuba lari dan elakkan diri daripada terlibat dalam kancah k-pop. Aku yang melarikan diri. Taknak langsung sedut walau satu pun klip lagu korea mahupun langsung tak menoleh bila ada yang buka episod Running Man. 

Benda macam ini aku nak jelaskan. Kalau benar aku ada ketiga-tiga ciri ini, memang sampai mati aku akan benci k-pop. Sebab bila hati dan minda dah mula tolak sesuatu perkara tu, buatlah ikut jalan mana pun. Takde pintu nak masuk.
Tapi kalau aku cuma ada stail sendiri dan tak mudah terikut-ikut dengan orang sekeliling, maka aku rasa akulah heroin Tanah Melayu pada abad ini. Sekian. 


No comments: