Monday, April 29, 2013

Ma Classmate :)

Kalau umur panjang, makanya genaplah 5 tahun 6 bulan aku akan bersama dengan classmate aku. PISMP Rekabentuk & Teknologi (B), Ambilan Januari 2011.
Hmm, macam-macam cerita pasal diorang ni. Serius. 

Memang pada mula aku tak redha dengan classmate aku. Bukan apa, seumur hidup aku, aku tak pernah rapat duduk sekali dengan geng-geng yang baik, jenis yes sir! ni. Never. Sebab telah maklumlah perangai aku yang bermasalah, so mestilah berkawan dengan orang yang bermasalah je. Kadang-kadang ada terasa macam tak happy kenapa la aku duk dengan budak baik-baik, kan aku dah jadi baik sekali ni. Aigoo, habislah zaman remaja aku sia-sia je. Tak enjoy leerr. Masalahnya dulu-dulu kawan ramai, banyak choice, tak sesuai kawan dengan orang ni, kawan dengan yang lain. Sekarang, mana kawan yang ada, itulah kawan aku untuk 5 tahun setengah ni.

Sebab setuju atau tak, kawan-kawanlah yang membentuk kita, sebab kita lebih banyak masa dengan kawan berbanding keluarga dalam umur yang macam ni. Nak jadi cerita pulak, dalam course aku di ipg ni, hanya kelas aku je yang ada perempuan yang berstoking, bertudung labuh, lelaki bersongkok janggut bagai. Batch lain in the same course takde. So faham-faham lah ye betapa 'weird' nya aku rasa pada mulanya. Aku cakap, kenapa aku masuk kelas yang nih? Bukan kelas lain, bukan batch lain atau di ipg yang lain? (Orang tak bersyukur) Tapi tak boleh salahkan aku la, bukan senang nak tukar cara pemikiran kita terutamanya orang yang jenis keras pendirian macam aku nih. kuikuikui

But suddenly, aku sedar. Kalau Allah nak jadikan kita lebih baik, Allah akan hantar kita orang-orang yang baik. Dan percaya atau tak, aku boleh adapt. Sekarang, bila aku bergaul dengan orang-orang yang sebelum ni memang jenis aku, aku rasa pelik, tak selesa dan lebih banyak diam. Dah rasa tak selesa, diam lah kan. Tapi dengan classmate aku, aku jadi macam mana entah. Bila kita selesa dengan seseorang tu, kita akan cakap apa je main lepas. Kalau keluar tak perlu nak pakai cantik-cantik bagai, tak mekap pun rilek ja, tak payah nak berlagak ayu, berlagak serba tahu, berlagak orang bandar. Be yourself. 

Macam kita kat rumah, kita tak payah nak cover-cover pasal pakaian, cara cakap, makan, apa yang kita buat. Siapa diri kita ialah macam mana kita kat rumah. So classmate aku ni macam satu family bagi aku. Ada abang, kakak, adik. :)

So, bila praktikum sebulan ni, masing-masing bizi, lama tak jumpa, tak sembang. Alahai rindunya. Rindu kat semua. Bila malam habis praktikum tu semua keluar makan ramai-ramai. Just, lepak kat kedai, makan, sembang. Seronoknya. Macam-macam benda nak sembang. Dan aku punyalah exited nak keluar sama-sama malam tu.

Cumanya, terima kasih kawan-kawan. Kita 20 orang yang aku anggap macam adik beradik aku sendiri. Mungkin kita tak melafaz rindu, terima kasih, sorry sangat-sangat atau perkataan-perkataan yang melambangkan kasih sayang, tapi aku percaya, kita semua sayang keluarga RBT B. kan kan kan? Cuma takdelah nak expose direct. Buat macam biasa je lah.

Again, terima kasih. 19 orang dari kamu dihantar oleh Allah kepada aku untuk mengenal erti persahabatan, kasih sayang, tanggungjawab, bersyukur dan redha, mengajar aku mendekatiNya, menjaga aku seperti adik dan kakak kamu dikala ibubapa aku jauh dan tidak dapat melihat-lihatku seperti selalu. Aku tidak malu ada sahabat seperti kamu, dan aku berjanji akan menghargai hubungan kita bukan setakat untuk 5tahun 6 bulan ini, tapi hingga akhirat. :')


No comments: